lördag 25 oktober 2008

Utanför ramarna (pop out)

Här följer en guide för hur du gör en enkel "pop out"-bild. Pop out bilder är effektfulla och kan varieras genom att använder olika ramar, lägger till perspektiv mm. Det finns många guider på internet, av olika svårighetsgrad. Min förhoppning är att denna tutorial ska upplevas som enkel och grundläggande. När du väl lärt dig tekniken kan du lätt söka reda på en mer avancerad tutorial.


Följer du guiden nedan uppnår du följande resultat. Huvudet "kommer ut" ur ramen och bilden upplevs mer tredimensionell. Jag har använt kitet Patchwork.



1. Skapa ett nytt dokumnet och öppna ett bakgrundspapper, ett foto och en ram. Kopiera över alla delar till det tomma dokumentet (se Hur du skapar en digiscrap). Se till att lagren hamnar i rätt ordning, först bakgrundspappret, sedan fotot och slutligen ramen. Omforma och placera ramen så att den del som ska sticka ut är utanför ramen. Som på bilden nedan: överdelen av huvudet ska sticka ut ur ramen.



2. Markera lagret med fotot.



3. Markera den del av huvudet som ska sticka ut, från innerkanten av ramen och utåt (hur du markerar, se Frilägga del av foto). Markera gärna en liten bit extra innanför ramen. Den del av huvudet som skyms av ramen kan var svår att markera. Du kan därför göra ramen transparent (innan du börjar göra din markering) genom att markera ramlagret och ändra Opacity/Genomskinlighet till 25 % eller mindre - så pass att du ser ramen OCH ser igenom ramen.



4. När markeringen är klar högerklickar du i markeringen och väljer "Layer via copy".



5. Om du tittar i lagermenyn ser du att det skapats ett nytt lager motsvarande den del du markerat.



6. Nu ska du flytta det nya lagret så att det hamnar ovanför lagret med ramen. Det gör du genom att med muspekaren ta tag i lagret i lagermenyn och dra uppdet ovanför lagret med ramen.



7. Nu har det nya lagret hamnat ovanpå ramen och det ser ut som om huvudet sticker ut utanför ramen.




8. Markera lagret med fotot.



9. Nu ska vi ta bort den del av fotot som inte ska vara kvar, dvs allt utanför ramen. Välj magnetlasso i verktygsmenyn och markera i ramen så som jag gjort nedan.



10. Högerklicka i markeringen och välj Select inverse/Omvänd.



11. Tryck på delete.



12. Markera lagret med "huvudtoppen" (alltså lagret med den del du tidigare kopierade till nytt lager).



13. Välj Layer/Lager > Layer style/ Lagerstil > Drop shadow/Skugga.



14. Ställ in ungefär som nedan. Eftersom du ser hur skuggan förändras när du drar i reglagen kan du testa dig fram till du är nöjd. Bry dig inte om den skugga som hamnar mitt i bilden, koncentrera dig på den skugga som faller på/utanför ramen. Klicka OK.



15. Klicka nu på den lilla pilen på höger sida om lagret med "huvudtoppen" (eller motsvarande) i lagermenyn. Det faller då ned en liten meny med Effects/Effekter och Drop shadow/skugga.



16. Högerklicka nu på raden Effects/Effekter. Du får då upp en meny. Där väljer du Create layer/gör till lager (?).



17. Skuggan du lade på "huvudtoppen" är nu ett eget lager. Se till att det lagret är aktivt/markerat. Välj nu suddgummit i verktygsmenyn och sudda den delen av skuggan som är inom ramen.



18. Klart!



Slutligen vill jag bara säga att jag gärna tar emot synpunkter på denna tutorial. Vad kan förbättras? Har jag glömt något? Är jag otydlig? Är något fel?

4 kommentarer:

Anonym sa...

HUR BRA SOM HELST! TACK!!!!

Lovina sa...

Tack :-)

Anonym sa...

Suveränt! Jag lär mig hur mkt som helst på din sida.Tusen tack!

Lovina sa...

Roligt att du har nytta av mina tutorials :-)